Virtuális kötéltánc - Miért félünk meditálni?

Virtuális kötéltánc - Miért félünk meditálni?

"Aki kifelé néz, álmodik, aki befelé néz, felébred"

C. G. Jung

Meditálni, megnyílni magunknak kicsit olyan, mint lelépni a padlóra festett vonalról. A megszokásból, a rutinból, ahol a padló szimbolizálja félelmeinket, jelentéseinket a belső tereinkről, szorongásainkról. Ezek néha túlontúl valóságosnak hatnak, ezért nem merünk lelépni a vonalról, kilépni a rutinból. A vonal a tanult tudásunk-gondolataink a biztonságról. A valódi belső biztonságunk, sokszor tágasabb és szabadabb járást engedne a világban.

A vonalról úgy tanultuk, hogy az a biztonság. Ahhoz, hogy ne lássuk a padlót, félhomály kell, ezért félünk „felébredni” (befelé nézni). A kellemes félhomályban a vonalat jól látjuk, de a padló rejtve marad. Félünk, hogyha lelépünk, leesünk; félünk, hogyha felkapcsoljuk a villanyt, meglátjuk a borzongató mélységet.

Mindenkinek mást jelent a „padló”: vannak ösztönös, egzisztenciális félelmeink, például a halálfélelem, és tanult félelmeink: félelem attól, hogy senki sem szeret, félelem attól, hogy értéktelen vagyok és nincs helyem a világban, és a legnagyobb félelmünk, hogy elveszítjük a kontrollt félelmeink felett, elveszítjük a nehezen megszerzett egyensúlyunkat.

Sok-sok hiányunk, negatív tapasztalatunk, családi (és tágabb) történelmünk szüli a félelmeink mélység-dimenzióját. Ez természetes, de ha túl erős a félelem, akkor nem merünk szabadon lépni, vagyis szabadon dönteni sorsunk felett.

A meditáció megtanít arra, hogyan figyelj, hogy ne a vonalat nézd, hanem próbáld érezni a talajt a talpad alatt: mi is adja az igazi belső biztonságot. Megtanít arra, hogy valójában tágasabb a világ, nem halsz bele, ha lelépsz a vonalról és engeded megjelenni a szorongásodat, vagy bármilyen érzésedet. Megtanít engedni, hogy a lelked észlelje, elfogadja és feldolgozza az érzelmi eseményeket, a maga módján, a maga tempójában.

Persze jó, ha barátok vesznek körül, amikor megengeded a változást, mert lehet, hogy a nagyobb tér ijesztő lesz eleinte: ezért nagyon jó csoportban meditálni.

Dr. Schmidt Judit

Pszichiáter szakorvos, pszichoterapeuta szakorvos jelolt, mindfulness tréner

Az orvosi egyetem elvégzése után 12 évig kórházi pszichiátriai és addiktológiai osztályokon dolgoztam. Munkám során számos, nehéz helyzetben lévő emberrel találkoztam, akik igényelték, hogy az aktuális gyógyszeres tüneti terápia mellett vagy helyett, valami mélyebb, áthatóbb változás történjen az életükben, mely az autonómiájuk növekedése felé hat, és ez az, amit a pszichoterápia – oki terápiaként – elősegít. Egyre inkább a pszichoterápia felé orientálódtam. Jelenleg az egyéni terápiák mellett csoportos terápiákat vezetek, melyekben kognitív terápiás és a tudatos jelenléten (mindfulness) alapuló technikákat tanítok

Bővebben

ÚJDONSÁGAINK

Vess véget a szorongásnak! - Online csoport  - ABC Pszichoterápia

Vess véget a szorongásnak! - Online csoport indul
2021. február 26-án

Ha hónapok vagy évek óta szorongásos rosszullétek fogságában érzed magad, itt az ideje a változásnak!
Neked hoztuk létre azt a 6 alkalmas online csoportfoglalkozást, amelyben megtanulhatod, hogyan építsd le az egész életedet hátráltató szorongást a kognitív viselkedésterápia eszközeivel.

365 nap tudatos jelenlét - ABC pszichoterápia

365 nap tudatos jelenlét
Facebook oldalunkon

Szeretettel hirdetjük, hogy az ABC Pszichoterápia Facebook oldalán blogot indítunk november 29-étől: 365 nap tudatos jelenlét címmel. Ha kíváncsi vagy rá, gyere, olvasgass egy kicsit, hátha kedvet kapsz hozzá.
A tudatos jelenlét nem kínál módosult tudatállapotot és semmilyen elvont transz állapotot. Egyszerűen megtanít figyelni a jelenre, együttérezni magunkkal, másokkal és a teremtett világgal. A blogban tematikusan elrendezve kapsz ötleteket ahhoz, hogyan maradj éber erre a figyelemre.
Lehet kérdezni, reagálni, kritizálni itt vagyunk, és lehetőség szerint válaszolunk.