Hogyan ismerjük fel a depressziót?

Hogyan ismerjük fel a depressziót?

Mi a depresszió?

Az Eurostat legutóbbi, 2014-ben végzett felmérése szerint Magyarországon a felnőtt lakosság 10,3 százaléka depresszióban szenved, ami az Európai Unió vizsgált országai közül a legdepressziósabb nemzet lettünk.

A depresszió első jeleinek és tüneteinek megértése, valamint az érdemi segítség lehetőségeinek feltérképezése is kulcsfontosságú.

Az Egészségügyi Világszervezet becslései szerint 2030-ra a depresszió a legnagyobb egészségügyi terhet jelenti majd (WHO, 2008).

A depresszió egy általános egészségügyi állapot, amely nem-múló alacsonyfekvésű hangulattal, az érdeklődés elveszítésével, csökkent energiával és motivációval, folyamatos bűntudat érzésével, negatív énképpel, az étvágy elveszítésével, alvászavarokkal és a koncentráció csökkenésével járhat. A depresszió gyakran szorongással együtt jelentkezik. Ezek a panaszok krónikussá válhatnak, vagy vissza-vissza térhetnek, ami a mindennapi életminőségre és a tevékenységek végzésére is nagy mértékben kihathat.

Szomorúságot érzek vagy depressziót?

A szomorúság bizonyos életeseményekre adott természetes válasz. Néha azonban minden ok nélkül is lehet rosszkedvű valaki. Ezekben az esetekben gyakran helytelenül használjuk a ’depresszió” szót, amit múló hangulatként egy veszteség után érzünk. Ez a fajta szomorúság és rossz hangulat idővel feloldódik.

A klinikai depresszióban szenvedők ezzel szemben ingerültekké válhatnak, elveszítik érdeklődésüket és nehezükre esik a mindennapi akadályokkal szembenézni.

A klinikai depresszió több tehát, mint egy múló, időszakos alacsony hangulat. Ha azt veszed észre, hogy tartós, intenzív szomorúságot vagy depresszív hangulatot érzel több, mint két héten át, és ez már befolyásolja mindennapi életedet, fontos, hogy minél előbb keress segítséget. A depresszió esetében sok hatékony kezelési mód létezik, így minél előbb tartósan jobban érezheted magad.

Honnan ismerem fel, ha valaki depresszióban szenved?

Gyakran a hangulat- és a viselkedésbeli változások lassan következnek be, emiatt a depresszió gyakran nehezen észrevehetően alakul ki. Az emberek sokszor nehezen beszélnek legsötétebb gondolataikról és érzéseikről. Ha úgy véled, hogy egy hozzád közel álló személy depresszióban szenved, de nehezen beszél róla:

  • Beszélj aggodalmaidról, és bátorítsd őt, hogy keressen fel egy szakembert
  • Rendszeresen jelentkezz be hozzá, és kövesd nyomon, hogy segítséghez jutott-e

A depresszió tünetei

A depressziónak fizikai és érzelmi jelei és tünetei lehetnek. Az alábbi tünetek megléte nem feltétlenül jelent depressziót, de érdemes ellenőrizni vagy a háziorvosoddal átbeszélni.

Érzelmek:

  • Szomorúság, valamint a megszokottnál több sírás, szorongás vagy ingerültség
  • Reménytelen, önmagaddal kapcsolatban negatív érzések
  • Egyedüllét, elzárkózás másoktól
  • Kimerültség
  • Bűntudat
  • Düh

Gondolatok:

  • „Problémáim túl bonyolultak, nem lehet őket megoldani.”
  • „Az élet túl nehéz.”
  • „Minden rosszra fordul.”
  • „Nem érek semmit.”
  • „Minden az én hibám.”

Változások:

  • Motivációban
  • Az örömforrások megtalálásában
  • Alvás minőségében (túl sok alvás, alvás közben ébredések, egyéb alvásproblémák)
  • Étvágyban, súlyban
  • Az egészséges intimitás megélésében
  • Koncentrációban és emlékezésben
  • Alkohol- vagy droghasználat.

Ha a fentiek közül három vagy annál több panasz, több mint két hétig jelen van, minél előbb fordulj háziorvosodhoz vagy más, kompetens szakemberhez!

Segítségkérés

Sokszor nehéz segítséget kérni, hiszen a depresszió stigmatizáló hatású is lehet. Ám mindenképp érdemes! Ma már Magyarországon is sok különböző lehetőség létezik a megfelelő támogatás és felépülés megtalálására. A depresszió enyhébb formáinak egyik kezelési lehetősége az iFightDepression online önsegítő eszköz.

 

 

Varga Anna

Felnőtt klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta

Egészségügyi működési nyilvántartási szám: 1165 | Adószám: 66676907-1-43 | Magyar Orvosi Kamarai nyilvántartási szám: 501064

Kognitív viselkedésterápiás végzettségét az Egyesült Államokban szerezte. Emellett a Tranzakcióanalízis, NLP, Autogén Tréning, Pszichodráma és Hipnoterápia módszerekben képződött. Főbb szakterületei: depresszió, pánikbetegség valamint egyéb szorongásos problémák, személyiségzavar.

Bővebben

ÚJDONSÁGAINK

Vess véget a szorongásnak! - Online csoport  - ABC Pszichoterápia

Vess véget a szorongásnak! - Online csoport indul
2021. szeptember 10-től

Ha hónapok vagy évek óta szorongásos rosszullétek fogságában érzed magad, itt az ideje a változásnak!
Neked hoztuk létre azt a 6 alkalmas online csoportfoglalkozást, amelyben megtanulhatod, hogyan építsd le az egész életedet hátráltató szorongást a kognitív viselkedésterápia eszközeivel.

365 nap tudatos jelenlét - ABC pszichoterápia

365 nap tudatos jelenlét
Facebook oldalunkon

Szeretettel hirdetjük, hogy az ABC Pszichoterápia Facebook oldalán blogot indítunk november 29-étől: 365 nap tudatos jelenlét címmel. Ha kíváncsi vagy rá, gyere, olvasgass egy kicsit, hátha kedvet kapsz hozzá.
A tudatos jelenlét nem kínál módosult tudatállapotot és semmilyen elvont transz állapotot. Egyszerűen megtanít figyelni a jelenre, együttérezni magunkkal, másokkal és a teremtett világgal. A blogban tematikusan elrendezve kapsz ötleteket ahhoz, hogyan maradj éber erre a figyelemre.
Lehet kérdezni, reagálni, kritizálni itt vagyunk, és lehetőség szerint válaszolunk.